TikTok-campagne voor mentale gezondheid

De jeugd is bijna de hele dag thuis, nu de scholen en de sportlocaties op slot zitten. Thuisscholing is gebruikelijk geworden, sporten is gereduceerd tot wandelen en wat actie op de Wii. Twee jonge onderzoekers bedachten een campagne om futloosheid tegen te gaan. 

Jongeren krijgen online les, kunnen niet naar de sportclub en zitten dagenlang thuis. Op een bepaald moment hebben ze alles op Netflix wel gezien, en worden ook de social media, TikTok en YouTube saai. Daarnaast is het gebrek aan contact met leeftijdsgenoten slecht voor hun ontwikkeling. Want juist jongeren zijn op zoek naar hun plaats in de wereld, vormen nieuwe vriendschappen en relaties, en willen weten wie ze zijn. Het is dan frustrerend als je nergens heen mag. 
Nu hebben communicatiewetenschappers Ming Ebbinkhuijsen en Sanne Tamboer een campagne bedacht om de lamlendigheid bij de jongeren tegen te gaan. Zij deden dit na een oproep van de Rijksoverheid afgelopen december om met ideeën te komen om de coronacrisis het hoofd te bieden.  

Challenge 
Hun voorstel is erop gericht om bij jongeren van twaalf tot vijftien jaar, die net de stap hebben gemaakt naar de middelbare school, mentale gezondheid bespreekbaar te maken en jongeren in beweging te krijgen. Ebbinkhuijsen: ‘Iedere week komt een ander thema aan bod, bijvoorbeeld eenzaamheid of verveling. Daaraan koppelen we een challenge. Samen met klasgenoten kunnen de scholieren in een app spelletjes spelen, quizzen maken en andere opdrachten uitvoeren die met het onderwerp te maken hebben.’ 
In beweging komen levert ook punten op. ‘Omdat we weten dat mentale gezondheid sterk samenhangt met fysiek lekker in je vel zitten.’ 

TikTok 
En hoe speelt Tiktok hierin mee? Een belangrijke rol is weggelegd voor influencers – bekend van YouTube of TikTok: elke campagneweek wordt afgetrapt door zo’n influencer. ‘De invloed van influencers op het leven van jonge scholieren is enorm,’ zegt Tamboer. ‘Veel kinderen worden in die leeftijd fan van iemand, ze gaan op zoek naar voorbeelden.’ Vroeger waren dat vooral popsterren en voetballers, nu vallen vloggers ook in die categorie. De influencer moet wel oprecht zijn. ‘Anders prikken jongeren door hun boodschap heen.’ 
Tamboer en Ebbinkhuijsen worden uitgenodigd voor een gesprek met rijksambtenaren van het Behavioural Insights Netwerk Nederland, dat zal kijken hoe haalbaar het idee is. 

Dit bericht verscheen eerder in GLK!, editie februari 2021

Geef een reactie