Verliefd, verloofd, getrouwd: Peter en Jacqueline van der Haas leerden elkaar in de drogisterij in Bodegraven kennen, en daar is sindsdien hun passie aan verbonden. ‘We zijn 24 uur per dag bezig met ons werk en onze passie: dat mensen met een goed advies en een goed gevoel de deur uitgaan!’
Peter en Jacqueline hebben samen, onder de naam De Margriet, twee drogisterijen onder hun hoede: eentje in Bodegraven, eentje in Hazerswoude-Rijndijk. ‘Een groot en een klein dorp,’ zegt Jacqueline. ‘We kennen de meeste mensen die de winkel binnenkomen goed, je bouwt een echte band met ze op.’
Jacqueline werkte al dertig jaar in de drogisterij toen, een jaar of tien geleden, Peter binnenstapte: niet als klant, maar als magazijnmedewerker. De collega’s trouwden uiteindelijk met elkaar, en wonen nu in Bodegraven, met een non-binair kind van 19 en een dochter van 10. ‘Ik houd me bezig met inkoop, administratie, het magazijn,’ zegt Peter. ‘Jacqueline vind je altijd in de winkel zelf: zij heeft het contact met de klanten.’
Kunnen ze hun werk aan het eind van de dag en in het weekend wel loslaten, of gaan alle gesprekken over de winkel? ‘Eerlijk gezegd zijn we 24/7 met de winkel bezig,’ zegt Peter. ‘Maar dat blijft altijd leuk. En we hebben elkaar veel te vertellen over wat er op een dag voorvalt.’
‘Je hebt wel een bepaalde binding met je klanten,’ zegt Jacqueline. ‘Want in onze drogisterij komen mensen niet binnen om snel even wat van het schap te pakken: je maakt een praatje, en je merkt altijd dat er een heel verhaal achter hun bezoek zit. Vaak voel ik me zelfs meer psycholoog dan verkoopster. Het is mijn passie om dan een goed advies te geven, zodat ze tevreden, met een goed gevoel naar huis gaan.’
Beiden merken dat dat gewaardeerd wordt: ‘In grote drogisterijen en in supermarkten ben je bijna anoniem – bij ons is er een binding. Mensen laten het ons ook weten als een advies goed uitpakt, we krijgen soms zelfs briefkaartjes met een bedankje. Pas nog: een mevrouw die op ons advies een hormoonzalf had gekocht, liet me vanochtend weten hoe blij ze daarmee was. We horen soms ook dat de huisarts mensen naar ons doorverwijst. En omdat we een groot assortiment bandages en verbandmiddelen hebben, stuurt ook de fysiotherapeut mensen naar ons door.’
Elke klacht is anders
Het is om die reden ook dat er geen grote formulenaam op de pui staat. ‘Wij worden beleverd door Vriesia, een groothandel die niet allemaal eisen stelt en je geen formule opdringt. Daardoor hoeven wij ons niet aan allemaal dingen te verbinden die niet bij ons en onze klanten passen. Wij kunnen ons in volledige vrijheid focussen op wat klanten nodig hebben.’
Dit artikel verscheen eerder in GLK!, editie oktober 2021.