Recensie: Je kind (en jij) weer zo blij als een ei!

‘Wat als je meer aandacht geeft aan de dingen waar je blij van wordt in plaats van aan de dingen waar je verdrietig of boos van wordt?’ Deze vraag uit het weet- en doe-boek Ik ben een blij ei van Laura Dieryckx geeft goed weer wat de Belgische basisschoollerares voor zoveel mogelijk kinderen wil bereiken!

Door Inge Funke

Wil jij je kind helpen om zich bewust te worden van zijn lichaam, gevoelens en gedachten?

Als je van simpele, praktische oplossingen houdt, dan is dit vrolijke no-nonsense boek misschien wel iets voor jou!

Juf Laura geeft les aan leerlingen van 4 tot 10 jaar en heeft een duidelijk doel voor ogen: kinderen leren omgaan met hun ‘monkey mind’, zoals zij het noemt. Wat haar betreft, mag er in de klas meer aandacht komen voor mentale gezondheid. Zelf laat ze haar leerlingen kennismaken met yoga en korte meditaties, die ze met een leuk woord ‘tussendoortjes’ noemt.

Het flip-over boek dat ze heeft geschreven, staat vol met dit soort ‘tussendoortjes’. De zacht gekleurde pagina’s corresponderen met de thema’s van fysiek, sociaal en emotioneel welzijn. Elke opdracht beslaat één pagina, is in eenvoudige taal geschreven en neemt slechts enkele minuten in beslag. Een aantal daarvan kan je kind gemakkelijk zelf doen. Zoals de ‘High five’, een ontspannende oefening, waarbij je je hand uitstrekt en met je andere hand langs elke vinger omhoog gaat en inademt, en weer omlaag gaat en uitademt.

Sommige opdrachten lijken op het eerste gezicht wel erg simpel: ‘Zorg ervoor dat je voldoende plaats hebt. Zet de muziek goed luid en ga dansen.’ Aan de andere kant is dat vaak precies wat je nodig hebt als het druk is in je hoofd.

De fysieke oefeningen helpen om tot rust te komen en goed te slapen. Door een korte massage of het zachtjes kloppen op de rug, kan een kind zich bijvoorbeeld al bewust worden van zijn lichaam. De sociale oefeningen zijn erop gericht om samen met anderen iets fijns te doen, zoals een blij ei knutselen. Bij de emotionele oefeningen staat het focussen op leuke dingen en gevoelens centraal.

Draai je het boek halverwege om, dan heb je een dagboek. In dit gedeelte mogen kinderen elke dag drie dingen opschrijven waar ze blij van worden. Er is een positieve zin (affirmatie) om de dag mee te beginnen en aan terug te denken als ze zich wat minder goed voelen. Een goed voorbeeld daarvan is ‘Ik ben sterk’, een zinnetje dat door het uitspreken ervan meteen al effect heeft. ’s Avonds schrijven ze op wat goed ging en geven ze sterren aan hun dag. Je kan samen stilstaan bij het verschil tussen de dagen en ontdekken wat je kind blij maakt.

De inleiding en uitleg van dit boek zijn erg summier. Het is dan ook een echt doe-boek. Wil je wat meer weten over de gedachte erachter, dan is het een aanrader om een kijkje te nemen op Laura’s website. Je vindt hier ook filmpjes bij enkele van de oefeningen.

Voor wie zijn kinderen mindful wil opvoeden of af en toe een adempauze kan gebruiken van zijn eigen monkey mind, is dit boek er zo bij gepakt voor een oppepper van het mentale welzijn. Van de vrolijke plaatjes en teksten word je vanzelf al een blij ei!

Probeer bijvoorbeeld vast deze opdracht uit:

Laura Dieryckx, Ik ben een blij ei, Uitgeverij Van Driel Publishing, 64 pagina’s (€ 13,95)