Els Visser: ‘Ik probeer het beste uit elk moment te halen’

Geen zee te hoog. Daar weet Els Visser alles van. Ze overleefde een scheepsramp, ze promoveerde in de chirurgie en is inmiddels triatleet van wereldklasse. Hoe al deze dingen met elkaar verbonden zijn, daar spraken we met haar over via een videoverbinding met Zwitserland, waar ze aan het trainen is.  

In het boek Geen zee te hoog vertel je over hoe je een scheepsramp overleefde in 2014 en in 2018 je eerste triatlon won in Maastricht. Een indrukwekkend verhaal. Maar in het boek geef je ook aan dat je een missie hebt: een gezonde levensstijl uit te dragen.  
‘Ja, dat vind ik belangrijk. Wellicht hebben al mijn ervaringen mij hiertoe gebracht. In Australië, waar ik veel getraind heb, zie je veel mensen daar in de ochtend voorafgaand aan het werk wandelen en hardlopen. Die cultuur is daar heel anders dan in Nederland. We kunnen gewoon een stuk energieker en fitter zijn, en daarmee ook gelukkiger. Wat ik echt heel erg hoop dat iedereen zijn eigen passie volgt. Dat je gewoon datgene doet waar je goed in bent en waar je energie uithaalt. Durf je eigen comfortzone achter je te laten en iets anders te gaan doen. Want ik geloof erin dat die verandering je weer verder kan brengen.’   

Je bent een topsporter en triatleet die zich richt op de lange afstand: 3,8 km zwemmen, 180 km fietsen en 42 km rennen. Is dat eigenlijk wel gezond? 
‘Ik denk dat het belangrijk is je een goede balans vindt en je deze drie vormen van sport op een gezonde manier kan uitoefenen. De valkuil in de topsport is dat je een grens opzoekt en afgelopen jaar ben ik daar helaas overheen gegaan. Dit uitte zich in een blessure. Samen met mijn coach proberen we nu een weg te vinden om onder de grens te blijven.’  

Kun je het moment nog herinneren dat je koos voor een triatloncarrière? 
‘Ik heb in 2016 mijn eerste triatlon gedaan en in 2014 was die schipbreuk. Het sporten was voor mij echt een beetje een therapie om ook die schipbreuk te verwerken. Hoewel ik mijn promotieonderzoek bij de chirurgie in 2019 nog heb afgemaakt, besloot ik in 2017 om helemaal te gaan voor de triatlon. Ik deed toen mijn eerste grote race in Zwitserland. Ik heb toen ook vlak voor die race nog gesprekken gevoerd met verschillende artsen. Die zeiden me: je hebt eigenlijk al besloten. Chirurgie is topsport en triatlon ook. Dus daar heb je altijd wel wat aan. Dat was eigenlijk denk ik voor mij wel een beetje het laatste zetje dat ik nodig had.’  

Je bent op bepaald moment geswitcht naar een internationale coach. Waarom was dat? 
‘Mijn coach in Nederland zij dat het verstandig was om me te omringen door atleten die ook op hoog niveau trainen. Australië is een groot triatlonland. De coach die ik daar had, had ook al Olympische- en wereldkampioenen gemaakt. Bijkomend voordeel was dat ik daar ook nog iets voor mijn promotieonderzoek voor chirurgie kon doen. Bij mijn lokale club in Nederland was ik een soort held, hier begon ik weer helemaal opnieuw. Ik kon me heel erg aan ervaren triatleten optrekken. Hoe je traint maar ook de mentale hardheid die je krijgt en hoe je met de sport bezig bent.’   

Hoe gaat de samenwerking met je coach, wat doet hij allemaal voor je? 
‘Hij weet precies wat ik nodig heb om het beste uit mezelf te halen. Ik weet nu nog niet wat ik morgen moet doen. Ik heb net mijn coach een bericht gestuurd van wat ik vandaag heb gedaan en hoe ik me voel. Op basis hiervan maakt hij een schema voor morgen, dat is echt maatwerk. Mijn coach heeft bijvoorbeeld in het verleden paarden getraind, daar kon hij ook niet mee praten, dus gevoel is heel belangrijk.’ 

Tijdens de Triatlon van Maastricht was jij negen en een half uur onderweg. Waar denk je dan aan, wat doe je allemaal? 
‘Ik ben negen uur lang heel erg procesmatig bezig met de race bezig. Minuut naar minuut. De hele tijd in een focus, ik probeer het beste uit elk moment halen. En niet bezig zijn met dat je nog 50 km onderweg bent. Voeding is hierbij heel belangrijk, dat is eigenlijk het vierde onderdeel van triatlon. Ervoor zorgen dat je voldoende calorieën binnen krijgt. Bij het fietsen concentreer ik met op het verzet dat ik trap en bij lopen of ik de juiste cadans heb. Loop ik ontspannen en voldoende rechtop? Ik denk wel een voordeel heb gehad aan mijn geneeskundeopleiding. Als je soms ook in die operatiekamer uren achter een tafel staat en een klem in je handen houdt en die niet mag bewegen, dat helpt.’  

Sinds je professioneel triatleet bent ben je ook ondernemer. Kun je hier iets over vertellen wat daar allemaal bij komt kijken? 
‘Ik ben goed na gaan denken over mijn eigen “branding”: waar sta ik voor? Met welke bedrijven en merken wil ik geassocieerd worden? Nu ik een hecht team om me heen heb, ben ik zelf minder proactief in het uitreiken naar nieuwe samenwerkingen en zijn het vaak partijen die op mij afstappen. Wie maken mijn team sterker? Natuurlijk heb je ook verplichtingen richting een sponsor, dat doe ik graag. Maar ze begrijpen wel dat mijn prestaties de hoogste prioriteit hebben.’  

GLK! richt zich op thema’s als bewegen, voeding en welzijn. Hoe scoort Els Visser daarop? 
Bewegen  
‘Ik beweeg wel veel. Ik denk wel dat dat een beetje mijn gevaar is, dat ik mentaal heel erg makkelijk pijn kan blokkeren en maar door kan blijven gaan. Daarom is het voor mij nog belangrijker om een coach te hebben, omdat die me kan helpen goed naar mijn lichaam te luisteren.’  
 
Voeding  
‘Dat is de vierde discipline van triatlon. Wij verbranden zoveel calorieën tijdens trainingen en wedstrijden, je moet dus voldoende eten om ook te kunnen herstellen. Ik heb niet echt dat ik een specifiek dieet. Ik eet gewoon gevarieerd, dat kan ook een stamppot zijn.’  
 
Welzijn 
‘Over het algemeen gaat het heel goed, maar toen ik terugkwam uit Australië vorig jaar, was het echt eventjes minder. Ik heb nagedacht over wat heb ik nou nodig heb om een goede balans te hebben met het sporten. Welzijn is superbelangrijk. Als dat niet goed is en je stress ervaart of niet gelukkig bent, dan kan je ook niet goed presteren in de sport.’  
 
Foto: Jarno Schurgers

Dit bericht verscheen eerder in GLK!, editie april 2021

Geef een reactie